17 Ağustos 2014 Pazar

Notos ve Julio Cortazar

Belki de bir çok kitap ve edebiyat severin bildiği o dergiyle yeni tanıştım. Notos. 2 ay da bir yayınlanan edebiyat dergisi. Ben çok beğendim ve almaya da devam edeceğim. Ben kitap okuyamam sıkılıyorum bırakıyorum kısa birşeyler lazım derseniz tam da size göre aslında çünkü içinde çeşitli yazarların öykü ve söyleşileri yayınlanıyor. Sadece bu yolla bile baya bilgi sahibi olunabilir.
Dergi benim de şansıma her yıl üç sayısını yazarlara ayırmaya karar vermiş. Bu sayısında o yazar Julio Cortazar. Yani Notos ile tanışmam Cortazar ile tanışmam ile beraber başlıyor böylece. Şanslı hissediyorum.



Julio Cortazar, 1914'de Brüksel-Belçika'da doğmuş. Arjantin'de eğitim görmüş ve Arjantin'in en önemli yazarı olarak bilinmekteymiş. UNESCO'da çevirmen olarak çalışmak üzere Paris'e yerleşmiş, en ünlü kitaplarını da bu kentte yazmış ve Paris' de ölmüş. 


Doğumunun 100. Yılı olması sebebiyle dünyanın bir çok ülkesinde Cortazarı anmak için çeşitli etkinlikler yapılıyormuş bu yıl. Türkiye'de de 9 Mayıs Ankara, 14. Ankara Öykü Günleri kapsamında Cortazar'ı anmak için "Kıskanılan bir yazar: Julio Cortazar" adı altında bir toplantı düzenlenmiş. Notos da yine aynı sebeple yazara yer vermiş ve yaklaşık 40 sayfa yer ayırmış bunun için. Bu sayfalarda, yazar tanıtımları, başka büyük yazarların Cortazar ile ilgili daha önceden yayınlanmış yazıları ve anıları, Cortazarın yazmış olduğu yazı-düşünce-şiir-öyküler yer almakta. Kısaca onu tanımamız için herşey! Sanırım buna ihtiyacımız var çünkü yazar için anlaşılması güç bir yazar olduğu sık sık dile getirilmiş.


Semih Gümüş, Cortazar okumak önsözünde, "Cortazar'ın romanları ve öyküleri çetin cevizdir. Anlaşılması için hem yüksek bir okuma kültürüne sahip olmak gerekir, hem de bazen birkaç kez okumak. " demiş.

Ayrıca, "Cortazar özel bir yazar. Onun gibi yazarları okudukça insanın bilişsel yetileri gelişir. Zihni açılır. Beynindeki ölü hücreler canlanır. İşleyen aklı ışıldamaya başlar. " kısımları beni ayrıca meraklandırdı.




Son olarak, Pablo Neruda kendisi için "Cortazar okumamış insan bir kader kurbanıdır. Eserlerini okumamak korkunç sonuçları olan, sinsi ve ölümcül bir hastalıktır. Hiç şeftali yememiş bir insanın durumu gibi. Kişi yavaş yavaş mutsuzlaşır... ve belki de azar azar saçları dökülür. " şeklinde birazda tatlı bir abartma sanatı ile kaybımızı anlatmış.



Cortazar'ın edebiyat dışında ilgilendiği şeyler arasında mitoloji, antropoloji, psikoloji, boks, sinema ve fotoğrafçılık da var. Bknz: wikipedia 



                                                      Ayrıca o bir kedi sever.



Ben kendini kitap kurdu olarak nitelendiren ve bir duvar dolusu kitabı olan bir kişi olarak, bu şekilde tasvir edilen bir insanı hiç duymamış olduğum için üzüldüm açıkçası. Hazır Kadıköy'den de geçerken Akmar'a kitapları incelemek için bu yazarı sordum ve kitapçı da çalışan çoğu kişi ismini hiç duymamış yada bilmiyormuş gibi yok dedi.
Neyse ki bir kaç D&R da tek tük de olsa kitaplarını buldum. Bu yazar okunacaklar listeme eklendi. Ve bu yazıyı, bilinçlenmeyi biraz da kendime hatırlatmak için yazdım.


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder